Osnovne i srednje škole u Crnoj Gori dobile su ove sedmice redukovane planove i programe prema kojima treba da organizuju nastavu u drugom polugodištu.
U dopisu koji je Zavod za školstvo uputio direktorima vaspitno-obrazovnih ustanova istaknuto je da redukcija bila neophodna zbog specifičnog načina realizacije vaspitno-obrazovnog rada u školama, što je uslovljeno epidemijom zarazne bolesti COVID-19. Naime, riječ je o situaciji kada se ne može govoriti o redovnom nastavnom procesu u punom kapacitetu i kada se nastava ne može realizovati u neposrednoj interakciji na relaciji nastavnik–učenik i između samih učenika.
„Prilikom redukcije rukovodili smo se činjenicom da nastavnici treba da realizuju ključne ishode koji su neophodna veza za prelazak na viši nivo školovanja, tj. sadržaje koje mora da usvoji većina učenika. To je standard koji je propisan u svim predmetnim programima, a koji se odnosi na obrazovno-vaspitne ishode. Takođe, Zavod za školstvo smatra da je veoma važno da se realizuju ishodi u kojima treba da se izvrši analiza, izdvoje elementi i utvrde odnosi među njima: poređenje, razlikovanje, povezivanje, klasifikovanje; da se odrede uzroci i posljedice. U skladu sa preporukama, nastavnici u svim predmetnim programima nijesu u obavezi da planiraju i realizuju slobodni dio kurikuluma koji je sadržan sa 15 do 20 odsto u ukupnom obimu predmeta, tako da smatramo da su programi u zadovoljavajućem obimu relaksirani“, ističu u ovoj instituciji, i dodaju da će pratiti kakvi su efekti navedenog na obrazovanje učenika i prema tim saznanjima planirati sljedeće aktivnosti.
Takođe je ukazano da tokom prve nastavne sedmice treba planirati ponavljanje sadržaja iz prvog polugodišta ili eventualno realizovati časove kojima se može nadoknaditi što je propušteno. Posebnu pažnju treba obratiti na predmetne programe koji su važni za polumaturski i maturski/stručni ispit i maturski standard (Matematika, Crnogorski-srpski, bosanski, hrvatski jezik i književnost/Albanski jezik i književnost, Engleski jezik i predmeti koje učenici izaberu za polumaturski i maturski ispit).
Za neke predmete (prevashodno se radi o izbornim predmetima) nijesu urađeni redukovani planovi, pa u realizaciji nastave za te predmete Zavod preporučuje: da svaki nastavnik u svim predmetnim programima samostalno planira i procjenjuje šta može realno da realizuje u situaciji kada su časovi skraćeni do 30 minuta; slobodni dio kurikuluma za ovaj period se ne realizuje; svaki nastavnik procjenjuje u planiranju za II polugodište koji su sadržaji ključni i najbitniji da ih učenici usvoje kao dobar link za nastavu u sljedećem razredu ili za prelazak na viši nivo obrazovanja; u planiranju realizacije nastave za svaki predmetni program neophodni minimum koji treba planirati predstavlja obrazovno-vaspitni ishod. On je definisan u programima po standardu što znači da on ukazuje na nivo usvojenosti sadržaja koji se očekuje od svih ili od najvećeg broja učenika.
Prilikom planiranja i realizacije nastave opšteobrazovnih predmeta u srednjim stručnim školama, nastavnici treba da vode računa o korelaciji sa stručnim modulima/predmetima i da svoje planove povežu sa strukom onoliko koliko je to moguće, stoji u preporukama Zavoda za školstvo.
Lj. V.