Eko-škole predstavljaju izazov učenicima da se uključe u rješavanje problema životne sredine na nivou na kojem mogu da vide opipljive rezultate, što im omogućava da shvate da oni zaista mogu da naprave razliku, istaknuto je na današnjoj prezentaciji sprovođenja Međunarodnog programa „Eko-škole u Crnoj Gori“, koji Zavod za školstvo realizuje od prošle godine.
“Održivi razvoj a samim tim i obrazovanje za održivi razvoj predstavlja dugoročan koncept i jedan od prioriteta Vlade Crne Gore. U cilju unapređivanja obrazovanja za održivi razvoj, Zavod za školstvo je pokrenuo veliki broj aktivnosti koji se kontinuirano odvijaju u posljednjih 10 godina. Nemjerljiv doprinos tome predstavlja sprovođenje međunarodnog programa ’Eko-škole’ koji podstiče mlade na aktivno uključivanje i brigu o svom okruženju. Program se prvo realizuje u učionici, zatim na nivou škole i na kraju podstiče promjene u lokalnoj zajednici. Kroz ovaj program vaspitno-obrazovne ustanove utiču na poboljšanje životne sredine u školama i lokalnoj zajednici ali imaju značajan uticaj i cjelokupan život mladih i njihovih porodica”, kazao je direktor Zavoda za školstvo Rešad Sijarić, pozdravljajući učesnike.
Radica Zeković, predstavnica UNDP-a (Program za razvoj Ujedinjenih nacija) i članica Nacionalnog tima za akreditaciju škola, ukazala je da je veoma važno ovu temu približiti mladim generacijama, jer u školi uče ne samo o svojim pravima već i o obavezama i odgovornosti. Oni kasnije to znanje mogu prenijeti svojoj djeci.
Saša Karajović, direktor NVO EKOM - Udruženje za ekološki konsalting u Crnoj Gori (punopravni član FEE iz Crne Gore), ocijenio je da bez velikog truda profesora program eko-reportera ne bio bio tako uspješan i podsjetio da su na međunarodnom nivou naši učenici su dobijali vrijedne nagrade.
Prezentirajući ovaj ovaj program, Nevena Čabrilo (Zavod za školstvo), koordinatorka programa za Crnu Goru, podsjetila je da je Zavod za školstvo postao pridruženi član Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini na osnovu sporazuma o saradnji koji je potpisan između Zavoda za školstvo Crne Gore, Udruženje za ekološki konsalting u Crnoj Gori (ECOM) i Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini (FEE). To mu je omogućilo da implementira i vodi program Eko-škole u Crnoj Gori. Inače, Fondacija za obrazovanje o životnoj sredini (FEE) je nevladina i neprofitabilna organizacija čija je misija da promoviše održivi razvoj kroz obrazovanje o životnoj sredini. Aktivnosti organizacije se uglavnom realizuju kroz pet eko-obrazovnih programa: Plava zastava; Eko – škole; Mladi ekoreporteti, Učenje o šumama i Zeleni ključ.
Udruženje za ekološki konsalting u Crnoj Gori (ECOM) je punopravni član Fondacije za obrazvanje o životnoj sredini (FEE) u Crnoj Gori koji sprovodi dva programa Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini Plava zastava i Mladi ekoreporteri.
Prve Eko-škole počele su da rade 1994. godine u Danskoj, Njemačkoj, Grčkoj i Velikoj Britaniji, uz podršku Evropske komisije. Prošle godine u ovaj program bilo je uključeno 16 miliona učenika i studenata, više od 1,2 miliona nastavnika, a podijeljeno je 13.300 zelenih zastava.
Ciljevi ovog programa su podizanje ekološke svijesti kod djece i ostalih zainteresovanih strana za program; upoznavanje i rješavanje problema vezanih za životnu sredinu i održivi razvoj u ustanovama i na lokalnom nivou (učenje i sprovođenje praktičnih akcija) i uspostavljanje integrisanog sistema za ekološki menadžment u školama.
Poseban značaj je posvećen pitanjima smanjivanja i odlaganja otpada, racionalnom iskorištavanju energije i vode i uređenju školskog dvorišta. Obavezne teme za nove zemlje klimatske promjene i globalno građanstvo, a ovogodišnja tema je Održivi gradovi zajednice.
Nevena Čabrilo je kazala da se program “Eko-škole” realizuje kroz metodologiju sedam koraka. To su: osnivanje odbora Eko-škole (učenici čine više do 50 odsto članova); ocjena stanja životne sredine kojom se identifikuje početna situacija u vezi sa temama životne sredine koje su planirane za sprovođenje (npr. smeće, otpad, energija: Akcioni plan kojim se identifikuju ciljevi i obezbjeđuje sprovođenje rasporeda planiranih aktivnosti; Monitoring i evaluacija; povezivanje sa kurikulumom – integracija programa u nastavni plan i program gdje je i kako je to moguće; obavještavanje javnosti i izrada eko-koda (navođenje ciljeva koji pokazuju predanost škole za ekološke akcije.
Škole se nagrađuju Zelenom zastavom sa znakom Eko-škole i dobijaju sertifikat od Fondacije za obrazovanje za životnu sredinu i pravo na logo, pristup mreži Agencija za obrazovanje o životnoj sredini u svijetu.
Vaspitno-obrazovne ustanove u Crnoj Gori pokazale su veliko interesovanje za ovaj program. Za njegovu relaizaciju prošle godine se prijavilo 38, a ove godine njih 13.
Lj. V.