Zavod za školstvo: KONFERENCIJA „EKO-ŠKOLE U CRNOJ GORI – POSTIGNUĆA I DALJI KORACI

Na konferenciji „Eko-škole u Crnoj Gori – postignuća i dalji koraci“ napravljen je zajednički osvrt na dosadašnju realizaciju programa, razmijenjena su iskustva i diskutovano o narednim koracima i izazovima u njegovom sprovođenju. Skup je organizovao Zavod za školstvo povodom pet godina realizacije ovog projekta u Crnoj Gori.

Kako je istaknuto, Međunarodni program Eko-škole sprovodi Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini (FEE) u obrazovno-vaspitnim institucijama u 68 zemalja svijeta. On je u u Crnoj Gori aktuelan od 2016. godine. Za njegovu realizaciju prijavilo se 90 obrazovno-vaspitnih ustanova i do sada je njih 30 steklo status međunarodne Eko-škole i nagradu Zelena zastava.

Ovim programom promoviše se održivi razvoj kroz obrazovanje o životnoj sredini. Njegova primjena doprinosi unapređivanju kvaliteta nastave i učenja na polju obrazovanja za održivi razvoj, podstiče mlade na aktivno uključivanje i brigu o svom okruženju, predstavlja izazov učenicima da se uključe u rješavanje problema životne sredine na nivou na kojem mogu da vide opipljive rezultate, te kod njih razvija osjećaj odgovornosti, kako u svakodnevnom, tako i u životu škole.

Status Eko-škole stiče kroz četiri osnovne faze: prijava za učešće u međunarodnom programu Eko-škole; realizacija programa: prijava za status Eko-škole; obnavljanje statusa Eko-škole.

Prioriteti Eko-škola u narednih 10 godina u skladu sa Strategijom rada: biodiverzitet, klimatske promjene, zaštita životne sredine i povezivanje sa kurikulumom.

Na konferenciji je bilo riječi i o realizovanim i aktuelnim kampanjama Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini i učešću naših škola u njima.

Koordinatorka programa Nevena Čabrilo podsjetila je da je Fondaciju za zaštitu životne sredine pokrenula tokom 2020/2021. školske godine četiri obrazovne kampanje  namijenjene školama koje su suočavaju i s izazovima COVID-19. Ideja je da se učenici uključe kroz zabavne ekološke aktivnosti koje podržavaju sticanje znanja i vještina u skladu sa školskim kurikulumom. 

Kampanje su organizovane na teme: sanitarno bezbjedna voda i higijena; upravljanje otpadom i smeće; Zdravlje i ishrana/blagostanje i Biodiverzitet.

U oktobru je počela prva od četiri posebne tematske kampanje – Sanitarno bezbjedna voda i higijena za učenike svih ustanova u kojima se sprovodi međunarodni program Eko-škole. Zavodu za školstvo je za ućešće u ovoj prvoj kampanji iz škola pristiglo 11 radova.

Druga je Kampanja za smanjenje otpada – Trash Hack. Ona je pokrenuta s  s ciljem da podstakne škole da se uključe u akciono učenje o otpadu, upravljanju otpadom i, uopšte, o održivom razvoju. Učenici koji učestvuju u programima Eko-škole, Mladi eko-reporteri, Učimo o šumama, a posebno u Kampanji „Za manje smeća“ preduzimali su različite aktivnosti kako bi smanjili nastajanje otpada. 

Naime, tokom pandemije zaštitni materijali za jednokratnu upotrebu, poput maski i rukavica, stvorili su novi tok opasnog otpada. Kada je riječ o suočavanju sa ovim problemom na svjetskom nivou, veoma je teško znati odakle početi. Ali kao što životni hakovi na brz i zabavan način mogu olakšati mnoge svakodnevne stvari, tako se hakovima u našim domovima, školama i zajednicama, može učiniti mnogo da se smanji negativni uticaj otpada.

Održana je i tronedjeljna kampanja Globalni dani „Moje akcije su bitne“. Tokom prve nedjelje fokus je bio na biodiverzitetu i na tome kako ga zaštititi, druge je rađeno na na smanjenju zagađenja životne sredine, a tokom treće upriličene su  klimatske akcije.

ClimateScience organzovala je olimpijadu − takmičenje za mlade iz cijelog svijeta, uzrasta od 14 do 25 godina, u pronalaženju inovativnih rješenja za najvažnija klimatska pitanja na planeti.

Lj. V.

 

 

Back to Top