Uputstvo srednjim stručnim školama: OMOGUĆITI DA ĐACI DOSTIGNU ISHODE UČENJA KROZ ODABIR PRAVIH SADRŽAJA

U uputstvu koje su Zavod za školstvo i Centar za stručno obrazovanje proslijedili srednjim stručnim školama početkom ovog polugodišta, pored ostalog, istaknuto je da nastavnici prilikom planiranja nastave treba da pravilno rasporede vrijeme realizacije preostalih ishoda učenja u modularizovanim programima, odnosno ciljeva u programima donesenim 2017/2018. školske godine, pri čemu je potrebno da vode računa koje ishode je moguće implementirati  na časovima u školi, a koje putem nastave na daljinu.

Naglašeno je da realizaciji praktične nastave  treba posvetiti posebnu pažnju kako bi đaci bili osposobljeni za sticanje kompetencija definisanih standardima zanimanja i dostigli predviđenje ishode učenja/ciljeve.

„Teorijsku nastavu i vježbe u obaveznim stručnim modulima u modularizovanim obrazovnim programima treba planirati tako da se ostvare oni kriterijumi koji su suštinski važni za struku, bez ulaženja u previše detalja po dubini, što treba da bude procjena nastavnika u skladu sa uslovima, vremenom koji raspolaže i učenicima sa kojima radi. Ovdje do izražaja dolazi iskustvo nastavnika u planiranju i realizaciji kako bi učenik dostigao ishode učenja na odgovarajući način i stekao ključne vještine i znanja. U modularizovanim obrazovanim programima kontekst definiše do kog opsega treba implementirati neki kriterijum. Nastavnik treba da izabere reprezentativne primjere i ne mora realizovati sve što je u kontekstu navedeno, ukoliko procijeni da učenik može dostići ishode sa manje informacija.

Teorijsku nastavu i vježbe u obaveznim stručnim predmetima u programima donesenim 207/2018. treba planirati tako da se ostvare prvenstveno formativni ciljevi koji su programom definisani, ne zanemarujući pri tom neophodnost teorijskih znanja u ostvarivanju ovih ciljeva.

Nije cilj realizovati što više gradiva i dati što veći broj zadataka, već je cilj omogućiti učenicima da dostignu ishode učenja kroz odabir pravih sadržaja, metoda, oblika rada i primjera u okviru raspoloživog vremena“, istaknuto je uputstvu.

 

EVIDENTIRATI ŠTO NIJE REALIZOVANO

 

Nastavnicima je ukazano da,  u slučaju kada nije moguće realizovati dio gradiva koji je predviđen programima, u planu realizacije ishoda učenja evidentiraju šta tačno nije ostvareno tokom klasifikacionog perioda kako bi se taj dio nastave odradio kada se steknu uslovi, odnosno na početku sljedeće nastavne godine.

Praktičnu nastavu u obaveznim stručnim modulima treba planirati tako da se dio se dio časova realizuje u školi, a dio kod poslodavca u skladu sa obrazovnim programom, uz poštovanje preporučenih mjera zaštite tokom pandemije. Ukoliko nije moguće organizovati praktičnu nastavu u školi ili kod poslodavca potrebno je u planu realizacije ishoda učenja evidentirati razloge za to i navesti koji ishodi, kriterijumi ili aktivnosti nijesu realizovani,  kako bi učenici mogli da ih nadoknade kada se za to stvore uslovi.

Prema informacijama Centra za stručno obrazovanje, većina škola je realizaciju praktične nastave kod poslodavca za modularizovane obrazovne programe nivoa IV-1 ostavila za drugo polugodište. Za dio nastave koja se realizuje kod poslodovca škola treba da utvrdi da li su ispunjene predviđene preporuke za zaštitu zdravlja učenika. Ukoliko poštovanje preporuka nije moguće obezbijediti, praktičnu nastavu treba sprovesti  u školi, uz navođenje razloga u planu realizacije ishoda učenja zbog čega ta nastava nije ostvarena kod poslodavca.

Izborne stručne module/izborne predmete treba realizovati na informativnom nivou,  a prilikom planiranja rasporeda časova, oni se mogu realizovati onlajn.

Učenici u dualnom obliku obrazovanja imaju praktičnu nastavu kod poslodavca u skladu sa obrazovnim programom i to: u prvom razredu jedan dan, u drugom dva i u trećem tri dana. U slučaju da u ovoj situaciji  to nije moguće, tu nastavu za njih treba organizovati u školi.

            

  POSEBNA PAŽNJA UČENICIMA ZAVRŠNIH RAZREDA

 

„Posebnu pažnju treba posvetiti učenicima IV razreda (maturantima) i redovnu i pripremnu nastavu u tim razredima isplanirati tako da bude posvećena pripremi za stručni ispit na osnovu ispitnih kataloga datih u obrazovnim programima. Ispitni katalozi predstavljaju minimum teorijskih znanja koje učenici moraju da steknu da bi završili školovanje i odnose se na stručne module/stručno-teorijske predmete koji su suštinski važni za struku. Svim učenicima IV razreda treba počekom II polugodišta dati ispitni katalog koji se nalazi u obrazovnom programu kako bi se upoznali šta ih očekuje na stručnom ispitu. Za njih je potrebno organizovati i probni test kao simulaciju stručnog ispita.

Pripremu za polaganje završnog ispita potrebno je organizovati i za đake III razreda obrazovnih programa trećeg nivoa.

Za učenike sa posebnim obrazovnim potrebama treba uraditi IROP i planirati nastavu tako da postignu kompletne programe ili djelove programa koje vode sticanju stručnih kvalifikacija.

U modularizobanim obrazovnim programima, u stručnim modulima, nastavnici treba da provjere dostignutost svakog ishoda učenja od strane učenika i da ih pojedinačno ocijene. Prilikom ocjenjivanja ishoda učenja, nastavnici mogu da grupišu dva, tri srodna ishoda i da ih ocijene jednom ocjenom, ukoliko procijene da im je tako lakše s obzirom na vrijeme koje imaju na raspolaganju“, istaknuto je u preporukama.

Pripremila: Lj. V.

Back to Top