Plenarnim izlaganjima učesnika danas je otvorena V regionalna EPALE konferencija „Unapređenje digitalnih kompetencija odraslih za pristup obrazovnim prilikama“ koja se održava onlajn. Ovaj dvodnevni skup organizuje nacionalni tim Srbije za podršku Fondacija Tempus EPALE u saradnji sa nacionalnim timovima iz Crne Gore, Hrvatske, Slovenije i BiH.
Cilj konferencije je pokretanje diskusija na temu razvoja digitalnih kompetencija u obrazovanju odraslih u regionu, kao i razmjena dobrih praksi i uspostavljanje saradnje u ovoj oblasti.
Skup je namijenjen učesnicima koji su aktivni u oblasti obrazovanja odraslih, zaposlenima u školama za osnovno obrazovanje odraslih, centrima za obrazovanje odraslih, institucijama koje pružaju usluge profesionalnog usavršavanja nastavnicima, zatim institucijama koje sprovode istraživanja u oblasti obrazovanja odraslih, kao i u drugim organizacijama koje rade u ovom sektoru.
Pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srbije za srednje obrazovanje Miloš Blagojević pozdravio je učesnike i kazao da ovaj resor dosta pažnje posvećuje digitalnim kompetencijama odraslih, jer je to neopohodno za ekonomski prosperitet čitavog društva.
Marija Filipović-Ožegović iz Fondacije Tempus ocijenila je da nema nacionalne strategije kojoj nije neophodna preporuka o razvoju digitalnih kompetencija.
Mark Keli, iz Škole za obrazovanje odraslih u Dablinu, Republika Irska, istakao je da su u ovoj državi dosta su pažnje posvetili unapređenju digitalnih kompetencija da bi ljudima omogući da se lakše zapošljavaju, jer će devet od 10 poslova u budućnosti zahtijevati ove vještine.
Danijela Šćepanović, Ministarstvo prosvjete, nauke i tehniloškog razvoja Srbije, predstavila je Okvir digitalnih kompetencija građana,a Darko Soković, direktor programa Nova pismenost, program „Digitalna ekspedicija“.
Verica Batur iz Ministarstva znanosti i obrazovanja Hrvatske, upoznala je učesnike sa rezultatima projekta „Implementacija Evropske agende za obrazovanje odraslih 2017-2019. – Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih“.
Teja Dolgan, vođa sektora za obrazovanje odraslih u Ministarstvu za obrazovanje, nauku i sport Slovenije, govorila je o Dekleraciji za obrazovanje odraslih u Evropskoj uniji do 2030. godine, a Zvonka Pangerc-Pahernik, Andragoški centar Slovenije, o ključnim vidicima implementacije evropskog programa za obrazovanje odraslih u Sloveniji.
Gordana Bošković, Centar za stručno obrazovanje Crne Gore, predstavila je priručnik „Primjena digitalnih alata za odrasle polaznike“. Ona je istakla da se ove godine puno radilo na razvoju programa za razvoj digitalnih kompetencija odraslih, te da je primijećeno da nivo tih kompetencija nije na visokom nivou ni kod polaznika ni profesora. Priručnik ima pet modula. U prvom je naglasak na pojam vrste, prednosti i nedostatke e-učenja, u drugom na tehnologije i smjernice za pripremu i prezentovanje nastavnog materijala u onlajn nastavi, a u trećem na alate za nastavu na daljinu (definicije i kategorije). Četvrti je posvećen kompetencijama nastavnika za rad u onlajn nastavi, a peti provjeri znanja u nastavi ns daljinu.
Andrijana Pavićević, Udruženje profesora informatike Crne Gore, ukazala je na primjere dobre prakse. Ona je istakla da Strategija digitalne transfromacije Crne Gore 2022. do 2026. godine predstavlja razvojni okvir.
Dragan Vukadin, LANACO, Banja Luka, Bosna i Hercegovina, govorila o tome kako prevazići jaz u digitalnim vještinama i predstavila primjere dobre prakse „Podizanje digitalnih kompetencija nastavnika u Republici Srpskoj“.
Tokom sjutrašnjeg dana biće održano više interaktivnih radionica.
Lj. V.