Obrazovanje za održivost u Evropi: IZVJEŠTAJ EURYDICE MREŽE UKAZUJE NA NAPREDAK I IZAZOVE

U skladu sa preporukama Savjeta Evropske unije iz juna 2022. godine o učenju za zelenu tranziciju i održivi razvoj, Eurydice mreža je objavila detaljan izvještaj koji analizira ključne elemente učenja za održivost u evropskim školama.

Cilj ove preporuke je da sve države članice pojačaju napore u obrazovanju, kako bi učenici dobili kvalitetno i inkluzivno obrazovanje o temama kao što su održivost, klimatske promjene, zaštita životne sredine i biodiverzitet, uzimajući u obzir ekološke, socijalne i ekonomske aspekte.

Izvještaj obuhvata analizu nacionalnih nastavnih planova i programa u 39 obrazovnih sistema širom Evrope, ispitujući kako se održivost integriše u obrazovni proces.

Rezultati pokazuju da sve zemlje uključuju temu održivosti u svoje kurikulume, pri čemu većina koristi međupredmetni pristup.

Najvažniji nalazi pokazuju da većina evropskih obrazovnih sistema obuhvata ključne kompetencije za održivost, iako se „pismenost o budućnosti“ pominje u samo 23 sistema. Samo polovina obrazovnih sistema ima obavezne sadržaje o  održivosti u programima inicijalnog obrazovanja nastavnika. Desetak obrazovnih sistema je ugradilo kompetencije vezane za održivost u opšte ili specifične okvire kompetencija za nastavnike. Manje od trećine obrazovnih sistema prati na koji način škole uključuju održivost u svoje aktivnosti, postavljajući specifične kriterijume povezane sa učenjem za održivost u eksternim ili internim školskim evaluacijama. Programi, poput programa Eko-škola i UNESCO mreže škola, već funkcionišu u mnogim evropskim zemljama. Pored ovih međunarodnih programa, postoje i nacionalni (ili regionalni) programi održivih škola. Nastavnicima su obično dostupni materijali i resursi za učenje o održivosti, ali manje od trećine zemalja pruža finansijsku podršku za projekte poput reciklaže ili školskih vrtova.

Prema nalazima ovog izvještaja, Crna Gora je predstavljena kao zemlja u kojoj je u potpunosti razvijen program obrazovanja za održivi razvoj (ESD), sa dobro osmišljenim programom obuke za nastavnike i didaktičkim materijalima. Takođe, u Crnoj Gori postoje specifični kriterijumi za evaluaciju aktivnosti vezanih za održivost u školama,  a programi poput Eko-škola i UNESCO mreže škola funkcionišu.

Međutim, kako stoji u izvještaju, Crna Gora nema obavezne sadržaje o održivom razvoju u inicijalnom obrazovanju nastavnika, niti su ove teme prepoznate u okviru kompetencija za nastavnike. Takođe, Crna Gora ne pruža dodatnu finansijsku podršku za projekte vezane za obrazovanje za održivi razvoj (ESD).

Ovaj izvještaj naglašava potrebu za sveobuhvatnijim politikama koje bi omogućile dosljedniju podršku obrazovanju za održivost, kako bi se obezbijedilo da svi učenici u Evropi dobiju znanja i vještine neophodne za izgradnju održive budućnosti.

Eurydice mreža je renomirana evropska obrazovna mreža za pružanje informacija i analizu evropskih obrazovnih sistema i politika. Čini je 40 nacionalnih jedinica u 37 zemalja Erasmus plus programa. Crna Gora je 2013. godine postala članica Eurydice mreže, a naša Nacionalna jedinica funkcioniše u okviru Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija.

 

Izvor: Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija

Back to Top