Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija sprovelo je u saradnji sa Centrom za stručno obrazovanje, a kroz projekat EPALE Nacionalna služba podrške za Crnu Goru, empirijsko istraživanje o izazovima sa kojima se suočavaju licencirani organizatori obrazovanja odraslih.
Istraživanje je sprovedeno putem onlajn upitnika koji je razvio Centar za stručno obrazovanje, a njime su bile obuhvaćene 44 licencirane ustanove za obrazovanje odraslih.
Rezultati su pokazali da više od polovine ispitanika smatra da uslovi za dobijanje licence za implementaciju akreditovanih programa obrazovanja nijesu zahtjevni i nije ih teško ispuniti, ali da se nastavni i stručni kadar za izvođenje programa obrazovanja teško obezbjeđuje. Ukupno 40,9 odsto ispitanika se u potpunosti slaže sa tvrdnjom da je administrativna taksa za licenciranje i dopunu licence previsoka.
Da je zakonski okvir koji uređuje ovu oblast, zastario i da su potrebne njegove izmjene djelimično se složilo 31,8 odsto, u većoj mjeri 25 odsto i u potpunosti se 20,5 odsto ispitanika.
Na tvrdnju da je proces razvijanja programa obrazovanja koji vodi sticanju stručne kvalifikacije i ključne vještine spor i dosta traje potvrdno je odgovorilo preko 45 odsto ispitanika (slažem se u većoj mjeri 25, u potpunosti se slažem 20,5 odsto).
U pogledu podrške institucija sistema obrazovanja 45,5 odsto se u potpunosti složilo sa efikasnošću i brzinom dobijanja odgovora na zahtjeve koji se tiču poslovanja ustanova za obrazovanje odraslih od strane institucija sistema.
Da im savjetodavna podrška koju dobijaju od Centra za stručno obrazovanje u velikoj mjeri pomaže u unapređivanju i obezbjeđivanju kvaliteta njihovog rada složilo se njih 52,5 odsto. Evidentno je da su im i značajne posjete eksternih evaluatora u pogledu obezbjeđivanja kvaliteta rada ustanove tvrdi 52,3 odsto ispitnika.
Više od polovine anketiranih ispitanika smatra da saradnja sa nosiocima zapošljavanja nije na zadovoljavajućem nivou, te da se od istih ne dobijaju informacije o usklađenosti ponude i potražnje na tržištu rada. Kada je u pitanju upoznavanje sa aktivnim mjerama obrazovanja i osposobljavanja odraslih koje sprovodi Zavod za zapošljavanje Crne Gore, situacija ide blago u korist pozitivne tvrdnje (31,8 odstose slaže u većoj mjeri i 18,2 odsto ispitanika se u potpunosti slaže).
Više od 60 odsto anketiranih se u većoj mjeri i u potpunosti složilo sa tvrdnjom da im je korišćenje informacionog sistema (MEIS) jednostavno i da im olakšava vođenje evidencije, kao i dobijanje svih potrebnih podataka i izvještaja.
Ispitanici su ukazali i da postoji značajan problem sa sivom ekonomijom i nelegalnim školama koje ugrožavaju legalne ustanove, uz nedovoljnu kontrolu nadležnih organa. Takođe, ažuriranje nastavnih programa, posebno za stručne kvalifikacije poput računovodstva, predstavlja poteškoću zbog potrebe za usklađivanjem sa međunarodnim standardima. Polaznici se često zapošljavaju u inostranstvu, što otežava praćenje tržišta rada i saradnju sa Zavodom za zapošljavanje Crne Gore. Ustanove se suočavaju sa finansijskim izazovima, nedostatkom adekvatnih sredstava, te potrebom za bržom akreditacijom i licenciranjem novih programa. Mnoge ustanove ističu da bi budžetska podrška od strane Vlade značajno olakšala organizaciju obrazovanja odraslih. Takođe, predloženo je da se pojednostavi proces andragoške obuke za predavače koji već imaju značajno obrazovno iskustvo.
Radi rješavanja evidentiranih prepreka i izazova sa kojima se suočavaju licencirane ustanove za obrazovanje odraslih, na osnovu dobijenih rezultata date su preporuke.
Pored ostalog, potrebno je: preispitati i prilagoditi standarde i normative za poslovni prostor, nastavna sredstva i opremu kako bi se dodatno olakšalo njihovo ispunjavanje; razmotriti mogućnosti za smanjenje administrativnih taksi za licenciranje i dopunu licence kako bi se olakšao proces licenciranja; izvršiti reviziju i modernizaciju zakonskog okvira koji uređuje oblast obrazovanja odraslih, uzimajući u obzir savremene potrebe i izazove; uvesti efikasnije procedure za razvoj programa obrazovanja koji vodi sticanju stručne kvalifikacije i ključnih vještina, kako bi se skratilo vrijeme potrebno za njihov razvoj i implementaciju; pružiti dodatnu podršku novijim ustanovama kako bi se brže razvile i postigle standarde kvaliteta koje imaju duže postojeće ustanove (Ovo može uključivati mentorstvo, obuke i finansijsku podršku); organizovati događaje i radionice na kojima se mogu dijeliti dobre prakse i iskustva među ustanovama za obrazovanje odraslih; kontinuirano pratiti kvalitet obrazovanja u svim ustanovama, s posebnim fokusom na podršku za novije ustanove; unaprijediti MEIS sistem u dijelu funkcionalnosti za detaljno praćenje karijernog napretka polaznika i kreirati sistem za redovno praćenje zapošljivosti polaznika; razviti jedinstvene i standardizovane evaluacione mehanizme i ankete za evaluaciju zadovoljstva poslodavaca stečenim vještinama polaznika; poboljšati komunikaciju i saradnju sa nosiocima zapošljavanja kroz redovne sastanke i forume između ustanova za obrazovanje odraslih i predstavnika privrede kako bi se razmijenile informacije o potrebama tržišta rada i usklađenosti programa obrazovanja i kroz kreiranje zajedničke platforme za kontinuiranu komunikaciju i saradnju između Zavoda za zapošljavanje Crne Gore, ustanova i poslodavaca; redovno analizirati potrebe tržišta rada kako bi se obezbijedilo da obrazovna ponuda ostane relevantna i usklađena sa trenutnim zahtjevima, kao i uspostaviti mehanizme za redovno praćenje i evaluaciju programa obrazovanja i osposobljavanja kako bi se osigurao njihov kvalitet i usklađenost sa potrebama tržišta rad.
Lj. V.
Izvor: Centar za stručno obrazovanje