Nedavno je u okviru biblioteke "Savremenik" Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva Podgorica objavljena knjiga "Drame" poznate crnogorske rediteljke i dramske spisateljice, rektorke Univerziteta Crne Gore prof. Radmile Vojvodić. Riječ je o izdanju koje se sastoji od četiri dramska teksta: "Princeza Ksenija od Crne Gore", "Montenegrini", "Montenegro blues" i "Everyman Đilas". Za sve ove drame je značajno to što su u različitim periodima bile postavljane na daske Crnogorskog narodnog pozorišta.
Predgovor za knjigu napisao je prof. dr Darko Lukić, koji je istakao da je svim dramama zajedničko "rodno mjesto i zajednički zavičaj historija".
"Sve četiri drame, ma koliko međusobno različite po temama, stilu i dramaturškim odlikama, uporno i sustavno raščlanjuju odnos Crne Gore prema Europi i svijetu, kao i odnos Europe i svijeta prema Crnoj Gori. Princeza Ksenija i dinastija Petrovića usred velike poslijeratne europske igre, veće i dugotrajnije, po posljedicama i teže od samog Velikog rata, pa potom Montenegrini u Italiji u kojoj D'Anunzio upravo daje monstruoznom fašizmu umjetničku pozlaćenu masku, zatim Đilas u Americi, ili likovi Bluza u svojim snovima i utvarama o Europi, sve su to mjesta na kojima Radmila Vojvodić progovara o sporazumijevanju i nesporazumima, o razgovorima i pregovorima, o ushićenim nadanjima i gorkim razočaranjima u stoljetnom intenzivnom odnosu Crne Gore i okolnog, bližeg i dalekog svijeta. I u svim tim mijenama i potresima u tom odnosu, likovi drama pojavljuju se kao žrtve. Posve raznolike i po svemu različite, pa ipak, u pravilu, žrtve. Dok su princeza Ksenija u Francuskoj i Crnogorci u Italiji žrtve tuđih igara i pohlepa, neprijateljskih nasrtanja i „prijateljskih“ izdaja, dotle je Đilas „dijete“ koje doslovno proždire vlastita „majka revolucija“, ta vječna i neumorna žderačica vlastita nakota. Đilas je pritom i tragična žrtva vlastite ideologije i vlastitih uvjerenja, prvi veliki buntovnik i disident one Partije koja će već koje desetljeće nakon Đilasove iskrene i dobronamjerne pobune velikog revolucionara požnjeti sav kukolj vlastite opresije u podmukloj pobuni svojih pritajenih anonimnih aparatčika. S njihovim uzdizanjem ta će partija izroditi čitave vojske vlastitih negatora, mrzitelja i ideoloških neprijatelja, gotovo svih odreda izniklih iz njezinih redova. Likovi Bluza, međutim, žrtve su jedne drugačije historije, ali i geografije. Prokletstvo podneblja javlja se kod njih kao usud rođenja na onom mjestu na kojemu sve uvijek iznova počinje ispočetka iz novog sjemena, a ništa nikad ne dozrije do ploda", navodi se između ostalog u predgovoru.
Urednica "Drama" je Maja Malbaški, dok dizajn potpisuje Slađana Bajić Bogdanović. Knjiga se može pronaći u knjižarama Zavoda za udžbenike u Podgorici, Baru i Bijelom Polju.
N. N.