Državna sekretarka Ministarstva prosvjete Vukotić-Jelušić na skupu u Atini: PRAVA ROMSKE DJECE U JUGOISTOČNOJ EVROPI

Državna sekretarka Ministarstva prosvjete mr Milijana Vukotić-Jelušić učestvuje na dvodnevnim konsultacijama zemalja Jugoistočne Evrope na temu prava romske djece i inkluzije, koje se održavaju  u Atini.

U radu ovog skupa učestvuju ministri rada i socijalnog staranja, te evropskih poslova Grčke, šef Odjeljenja za koordinaciju i antidiskiminaciju Roma pri Evropskoj komisiji, šefica Direkcije za Rome pri Savjetu Evrope, šefica UNICEF-a za Evropu i Centralnu Aziju, kao i predstavnici državnih organa zemalja Jugoistočne Evrope, saopšteno je iz Ministarstva prosvjete.

Kako ističu iz ovog resora, sastanak je prilika za ramjenu iskustava i praksi u primjeni zajedničkih vrijednosti inkluzije i jednakih mogućnosti za sve članove zajednice. Ipak, naglašeno je da je jednakost u Evropi ugrožena i da milion ljudi (Romi) ne uživa pravo na jednakost. Pored objektivnih problema koji nastavljaju krug siromaštva: nedovoljna uključenost u obrazovni sistem, mali procenti upisa i završetka srednjeg i visokog obrazovanja, rani brakovi i trudnoće, nedostojanstveni uslovi stanovanja, isključenost sa tržišta rada, poseban izazov predstavlja suzbijanje predrasuda i stereotipa u vezi sa romskom populacijom.

Šefica Direkcije za Rome pri Savjetu Evrope Eleni Tsetsekou istakla je da 90 procenata Roma ima prihode manje od nacionalnog prosjeka, a većina ih zaspi gladna, a 65 procenata Roma su mladi ljudi – djeca.

„Iza siromaštva moramo vidjeti stereotipe u vezi sa Romima. Prošenje nije stvar romske kulture, već kulture siromaštva, a pored toga djeca koja prose su i žrtve trafikinga“, istakla je Tsetsekou.

Državna sekretarka Vukotić-Jelušić ukazala je na statistiku u oblasti obrazovanja kada je riječ o romskoj populaciji i činjenicu da je u školskoj 2019/2020. godini u predškolsko obrazovanje bilo uključeno najviše romske djece u odnosu na posljednjih sedam godina (242) i da su godine pandemije učinile da taj broj bude nešto manji. Sa druge strane, kako je rekla, Crna Gora je pilotirala i implementirala Strategiju desegregacije u školama sa primjetnim uspjehom na određenim lokacijama, povećala stopu inkluzije djece u rano obrazovanje i ukinula plaćanje naknade za upis za nezaposlene romske porodice, uvela medijatore za socijalnu inkluziju u osnovno obrazovanje u nekoliko opština, obezbijedila besplatne udžbenike za osnovno obrazovanje i organizovala prevoz romske djece do škola u četiri opštine.

Prema njenim riječima, ostaje još puno toga na čemu treba raditi, poput povećanja broja romske djece u vrtićima, obezbjeđenja dodatne podrške za sticanje vještina pisanja i računanja u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja, kako bi se obezbijedili uslovi za nastavak školovanja, i snažnije i sistematičnije podrške tranziciji ka srednjem obrazovanju koje, na kraju, nudi sticanje kvalifikacija potrebnih za tržište rada.

Lj. V.

 

FOTO: Ministarstvo prosvjete

 

 

 

 

Back to Top