DIGITALNA TRANSFORMACIJA U VISOKOM OBRAZOVANJU ZA STUDENTE SA POSEBNIM POTREBAMA

U revolucionarnoj inicijativi inspirisanoj sposobnosti dr Stivena Howkinga da se odupre i prilagodi izazovima, projekat HAWKING (Harvesting (digital) Alternation in Ways that Knock-down Inaccessibility of New Generations) je osmišljen da transformiše sistem visokog obrazovanja za osobe sa posebnim potrebama na Zapadnom Balkanu.

Predvođen liderom projekta, Univerzitetom Crne Gore (UCG), ovaj trogodišnji Erasmus+KA2 CBHE projekat (2023-2026) iz Stranda 2. poziva ima cilj rješavanje velikih nesklada sa kojima se suočavaju osobe sa posebnim potrebama, posebno u pogledu obrazovanja i mogućnosti zapošljavanja u regionu.

Osnovni fokus projekta HAWKING je promovisanje digitalne transformacije u visokom obrazovanju kroz prizmu socijalne pravde, naglašavajući jednakost, nepristrasnost i dostupnost za studente sa posebnim potrebama. Saradnjom visokoškolskih ustanova i organizacija u okviru ovog partnerstva koje uključuje 15 institucija, od kojih sedam visokoškolskih ustanova iz regiona Zapadnog Balkana—UCG, koordinator projekta i Univerzitet Adriatik iz Crne Gore, Univerzitet u Tuzli, Univerzitet u Bijeljini i Univerzitet u Istočnom Sarajevu iz Bosne i Hercegovine, Univerzitet u Valoni „Ismail Kemali“ i Univerzitet Korča „Fan S. Noli“ iz Albanije, pet visokoškolskih ustanova iz EU i trećih zemalja povezanih sa programom—Univerzitet u Mariboru, Slovenija, Univerzitet u Konji, Turska, Univerzitet Madeira, Portugal, Visoka škola za obuku nastavnika i poslovne informatike – Sirmijum, Sremska Mitrovica, Srbija, Institut za zapadni Balkan/VEBIN, Srbija, Univerzitet u Nikoziji, Kipar, i dvije nevladine organizacije iz zemalja Zapadnog Balkana — Pedagoški centar Crne Gore i Organizacija amputiraca/UDAS, Bosna i Hercegovina, HAWKING projekat nastoji da unaprijedi digitalne vještine i inkluzivnost, doprinoseći na taj način ekonomskom i društvenom razvoju ovih zemalja. Konzorcijum/partnerstvo se sastoji od osoblja sa različitim iskustvom u oblastima kao što su prirodne nauke, matematika, digitalne tehnologije, inkluzivno obrazovanje i društvene nauke kako bi se na sveobuhvatan način bavili pitanjima projekta. Kao takav, projekat se fokusira na uspostavljanje jakih veza između univerziteta i zajednice kroz angažovanje sa neakademskim partnerima kao što su škole i opštine.

Jedan od primarnih ciljeva projekta HAWKING je uspostavljanje inkluzivnih mehanizama digitalne tranzicije iz srednjeg u visoko obrazovanje, sa posebnim naglaskom na studente sa posebnim potrebama na partnerskim visokoškolskim ustanovama. Pored toga, projekat ima za cilj poboljšanje institucionalnog i infrastrukturnog okruženja u partnerskim visokoškolskim ustanovama kako bi se unaprijedile inkluzivne nastavne metodologije i premostili nedostaci u digitalizaciji u obrazovanju i pružanju sveobuhvatne podrške ciljnoj grupi.

Projekat HAWKING je naročito usklađen sa opštim i globalnim ciljevima promovisanja inkluzivnog obrazovanja, jednakosti i nepristrasnosti u visokom obrazovanju, sa posebnim osvrtom na rješavanje rodnih razlika u digitalnoj pismenosti. Podsticanjem saradnje među institucijama i razmjenom najboljih praksi, HAWKING ima za cilj da prevaziđe izazove kao što su ograničeni pristup VŠU i nedovoljne upotrebe digitalnih alata i usluga za studente sa posebnim potrebama.

Kroz šest strukturiranih radnih paketa, projekat HAWKING će dati konkretne rezultate, uključujući obuke, radionice, uspostavljanje inkluzivnih usluga podrške, optimizaciju digitalnih obrazovnih alata i materijala i unapređenje metodologija inkluzivne nastave. Dajući prioritet pristupu usredsređenom na čovjeka i naglašavajući etička razmatranja u akademskim istraživanjima, HAWKING ima za cilj da iskorsti tehnologiju kao instrument za inkluzivno obrazovanje, stvarajući demokratsku i inkluzivnu budućnost visokog obrazovanja u regionu.

O. Đ.  

 

Back to Top