Ministarka prosvjete, nauke, kulture i sporta dr Vesna Bratić prisustvovala je drugom sastanku Upravnog odbora institucija korisnica programa „Horizontalni mehanizam za Zapadni Balkan i Tursku 2019-2000“. Ovaj projekat predstavlja zajedničku inicijativu Evropske unije i Savjeta Evrope i osmišljen je s ciljem da pomogne zemljama u regionu pri ispunjavanju reformskih agendi na polju ljudskih prava, vladavine prava i demokratije, te usklađivanju sa evropskim standardima i pravnim tekovinama Evropske unije u okviru procesa proširenja. U toku je druga faza njegove realizacije, dok je prva trajala od 2016. do 2019. godine.
Ministarstvo prosvjete, nauke, kulture i sporta dio je projekta „Kvalitetno obrazovanje za sve“ čiji je cilj podsticanje kvalitetnog obrazovanja za standardima i praksama Savjeta Evrope, naročito kroz implementaciju Referentnog okvira kompetencija za demokratsku kulturu i dobre prakse Platforme za etiku, transparentnost i integritet u obrazovanju (ETINED).
U uvodnom obraćanju ministarka Bratić podsjetila je na korisnu i konstruktivnu saradnju sa Savjetom Evrope kroz brojne programe i inicijative čiji je cilj unapređenje saradnje u oblastima koje su u nadležnosti Ministarstva, a prvenstveno u oblasti obrazovanja.
Ona se osvrnula i na najvažnije rezultate projekta „Kvalitetno obrazovanje za sve“ iz prve faze i glavne odrednice tokom druge faze. Tokom prve faze aktuelne su bile teme: Jačanje integriteta i borba protiv korupcije u visokom obrazovanju i Podsticanje demokratske kulture u školama. One su prožele gotovo cjelokupan obrazovni sistem Crne Gore. U okviru prve ostvaren je ozbiljan napredak u identifikaciji ključnih problema koji se tiču akademskog integriteta i uopšte etike u visokom obrazovanju. Projekat je podržao izradu Zakona o akademskom integritetu i osnivanje Etičkog komiteta na državnom nivou. Pored toga, najveća visokoškolska ustanova u zemlji, Univerzitet Crne Gore, završila je proces akademske sertifikacije za pitanja integriteta kod instituta Responsable, koji djeluje pri Univerzitetu u Ženevi.
Tema Podsticanje demokratske kulture u školama omogućila je promovisanje antidiskriminacione politike u mreži od 25 pilot škola. Preko 200 nastavnika osposobljeno je da funkcionalno implementira model kompetencija za demokratsku kulturu Savjeta Evrope u nastavi i vannastavnim aktivnosti, unutarpredmetno i međupredmetno, kroz radionice, projekte i druge aktivnosti koje se organizuju u školi. Pored toga, kreiran je i kod Zavoda za školstvo akreditovan modularni seminar o razvoju građanske kompetencije.
Druga faza projekta (2019–2022) obuhvata dvije podteme: Akademski integritet i Demokratsku kulturu u školama. Integritet u akademiji ostao je jedna od centralnih tema i u drugoj fazi projekta. Akcenat je na podršci institucijama, tijelima i organizacijama (univerzitetima, nacionalnoj Agenciji, Etičkom komitetu, studentskim organizacijama i dr.) u cilju poštovanja Zakona o akademskom integritetu.
Ministarka Bratić podsjetila je i na izmijenjene okolnosti u kojima funkcioniše obrazovni sistem usljed pandemijske krize i na brzi odgovor sistema na izazov.
Kako je istakla, jedan od važnijih zadataka u narednom periodu biće razvoj nastavničkih digitalnih kompetencija, rad na njihovim kompetencijama suočavanja sa kriznim, neizvjesnim i kompleksnim situacijama, kao i unapređenje digitalne građanske kompetencije i medijske pismenosti učenika. Važno je da tokom školovanja učenici razviju demokratske potencijale za konstruktivan dijalog, da shvate štetnost tzv. govora mržnje i drugih oblika vrijeđanja i nasilne komunikacije.
Izvor: mpnks.gov.me