Potrebno je kontinuirano i posvećeno raditi na unapređenju kvaliteta nastave u obrazovanju odraslih, ne vodeći se prevashodno zadovoljenjem forme, već suštinom u obrazovnom procesu, ukazano je tokom drugog dana godišnje konferencije EPALE ⹂Izazovi, razvoj i trendovi u oblasti digitalnog učenja“ koja je u organizaciji Centra za stručno obrazovanje održana u Budvi.
Prvi dio ovog skupa posvećen je digitalnim vještinama, a u fokusu drugog dana bilo je osiguranje kvaliteta u obrazovanju odraslih.
Rukovodilac Odjeljenja za obrazovanje odraslih u Centru za stručno obrazovanje Ljiljana Garić izlagala je temu „Izazovi za osiguranje kvaliteta u sistemu obrazovanja odraslih“. Posebnu pažnju posvetila je aktuelnoj problematici o sticanju trenerskih kompetencija, koja je prepoznata i strateškim i planskim dokumentima, izdavanju licenci za nastavnike koji rade kod organizatora obrazovanja, kao i reviziji programa obrazovanja, te PIAAC istraživanju za koje Crna Gora treba da se u predstojećem periodu pripremi.
Ona je ukazala da je neophodna revizija usvojenih i izrada novih obrazovnih programa. U tom cilju neohodno je usklađivanje usvojenih i akreditovanih programa sa novom metodologijom za izradu programa, zatim izrada novih programa za sticanje i razvoj ključnih kompetencija, kao programa obrazovanja za sticanje znanja i vještina iz građanskog obrazovanja, roditeljstva, održivog razvoja, zdravog starenja i dr.
Garić je istakla da je PIAAC program za međunarodnu procjenu kompetencija odraslih koje sprovodi OECD. Njime se testiraju jezička i matematička pismenost, te sposobnosti rješavanja problema odraslih od 16 do 65 godina. Sprovodi se u 33 zemlje.
Kako je naglasila, zahvaljujući ovom testiranju dobija se slika distribucije znanja stanovništva prema vrstama i nivou kognitivnih zadataka koje mogu da riješe u odnosu na nivo formalnog obrazovanja. Rezultati istraživanja teba da pomognu kreatorima obrazovnih politika, stručnjacima za privredu i tržište rada za razvoj ekonomske, obrazovne i socijalne politike u cilju unaprijedjenja kompetencija odraslih.
PRIRUČNIK ZA SAMOEVALUACIJU
Rukovodilac Odjeljenja za obezbjeđivanje i unapređivanje kvaliteta u Centru za stručno obrazovanje Vladislav Koprivica predstavio je Priručnik za samoevaluaciju ustanova za obrazovanje odraslih, čija je izrada podržana od strane projekta EPALE. On je tom prilikom rekao da osiguranje kvaliteta u obrazovanju odraslih predstavlja kontinuiran zadatak za institucije obrazovnog sistema koji se sprovodi kroz praćenje i evaluaciju rada ustanova koje se bave obrazovanjem odraslih, kao i upostavljanje sistema interne kontrole kvaliteta u ustanovama za obrazovanje odraslih. „Obezbjeđivanje i unapređivanje kvaliteta rada ustanove kroz proces samoevaluacije ima za cilj: dobijanje opšte slike o aktivnostima u ustanovi, uspostavljanje procesa baziranih na planskim aktivnostima; povećanje autonomije, motivacije i odgovornosti svih zaposlenih u ustanovi za poboljšanje kvaliteta; uspješno upravljanje ustanovom, unapređenje podrške polaznicima, bolje korišćenje resursa za realizaciju nastavnog procesa; podizanje nivoa kompetencija i stručnosti zaposlenih; afirmisanje timskog rada i osjećaja zajedništva u procesu obrazovanja i obuke polaznika, te jačanje svijesti o kvalitetu rada ustanove“, istakao je Koprivica.
Ivan Perčin, menadžer za kvalitet u Srednjoj pomorskoj školi u Kotoru, govorio je o osiguranju kvaliteta nastave uz primjenu digitalnih platformi – primjer iz sistema formalnog obrazovanja, dok je primjer iz sistema neformalnog obrazovanja predstavila Natalija Đaletić iz licencirane ustanove za obrazovanje odraslih, doo Montenesoft.
POBOLJŠATI NIVO KLJUČNIH KOMPETENCIJA
Na skupu je, pored ostalog, zaključeno da treba kontinuirano raditi na podizanju svijesti društva o nadolazećem trendu koji podrazumijeva da će obezbijeđeni izvori finansiranja obuka i ličnog usavršavanja biti rijetkost, te da će sam pojedinac biti u obavezi da samostalno finansira svoje obuke.
U okviru unapređenja kvaliteta nastave, treba raditi na uspostavljanju zvanja trener i trener trenera u obrazovanju, kao i na sprovođenju mjera koje će doprinijeti poboljšanju nivoa ključnih kompetencija odraslih i pripremi za sprovođenje PIAAC istraživanja, kada za to dođe vrijeme.
Naglašeno je da je potrebno uložiti dodatni napor i sarađivati sa Prosvjetnom inspekcijom u pogledu dostavljanja informacija o eventualnom pružanju obrazovnih usluga definisanih zakonskim odredbama od strane organizacija koje nemaju licencu Ministarstva prosvjete za obavljanje te djelatnosti.
Takođe, u što skorijem roku treba riješiti pitanje dostupnosti licenciranih ispitivača (raspisivanje poziva, sprovođenje obuka i kreiranje liste), koji će shodno zakonskoj odredbi sprovoditi završnu provjeru znanja prevashodno u cilju sticanja nacionalnih stručnih kvalifikacija.
Zaključeno je i da je neophodno prilagođavanje sistema izdavanja licenci za nastavnike koji rade kod organizatora obrazovanja odraslih mogućnostima, koje prepoznaje dosadašnja praksa, i izjednačavanje prava nastavnika iz sistema formalnog i sistema neformalnog obrazovanja po osnovu izvođenja nastave na bazi stečene nastavničke licence.
Konferencija je završena najavom budućih EPALE aktivnosti koje će se kroz produžetak tekućeg projektnog ciklusa realizovati do kraja marta 2022. godine, kao i predstavljanjem osam autora priča iz zajednice čije je radove odobrio evaluacioni tim Centralne službe za podršku, u okviru poziva Community Stories, kao i predstavljanjem organizacija koje su samoinicijativno prepoznale EPALE platformu kao izvor učenja i mjesto za razmjenu iskustava, dobrih praksi i promocije obrazovanja odraslih.
Lj. V.