Pobjednici Državnog takmičenja iz fizike u konkurenciji srednjoškolaca: NIKOLA PIŽURICA I MARKO JOKSIMOVIĆ

Najbolji na ovogodišnjem Državnom takmičenju iz fizike u konkurenciji srednjoškolaca su Nikola Pižurica, učenik IV razreda Srednje elektrotehničke škole „Vaso Aligrudić“ u Podgorici (mentorka Ivana Pićurić) i Marko Joksimović, učenik II razreda Gimnazije “Slobodan Škerović” u Podgorici (mentorka Nela Dubak). 

 

VELIKI RAD I ŽELJA DA SE UČI I NAUČI GARANTUJU USPJEH

 

Ovogodišnje prvo mjesto na Državnom takmičenju iz fizike za Nikolu Pižuricu  samo je nastavak njegove uspješne takmičarske tradicije iz ovog predmeta. Prvi put se nadmetao u osmom i devetom razardi na Olimpijadi znanja i osvajao druga mjesta. U prvom razredu srednje škole bio je prvi na Olimpijadi znanja. Prvu nagradu na istom takmičenju dobio je i u drugom i trećem razredu. U trećem razredu osvojio i drugo mjesto na Državnom takmičenju, što mu je omogućilo da učestvuje na Internacionalnoj olimpijadi iz fizike u Švajcarskoj i Lihtenštajnu. Zahvaljujući ovogodišnjem uspjehu takmičiće se na Internacionalnoj olimpijadi u Indoneziji.

“Fizikom sam počeo da se bavim u VII razredu OŠ “Ratko Žarić” u Nikšiću zahvaljujući inspirativnim predavanjima moje tadašnje profesorice Nevenke Papović. Tada sam se susreo sa savršenim logičkim sistemom ove nauke koja se bazira na egzaktnim pravilima i zakonima”; priča Nikola o svojoj ljubavi prema ovom predmetu, i ukazuje da mu je inspiracija čuveni Albert Ajnštajn, navodeći njegov citat  “Samo su dvije stvari na svijetu beskonačne, svemir i ljudska glupost, samo što za svemir nisam siguran.”

Za takmičenja se, kako kaže, priprema tokom cijele školske godine, pretežno samostalno, ali i uz pomoć profesora sa Prirodno matematičkog fakulteta kada je to neophodno.

“Ne postoji čarobna formula kojom se postiže rezultat. Naglašavam  da samo veliki rad i želja da se uči i nauči mogu biti garancija uspjeha”, ističe on, i dodaje da internet može da pomogne u određenoj mjeri ukoliko se pravilno koristi. Presudni su, prema njegovom mišljenju, priprema, izučavanje literature i rješavanje zadataka različitim pristupima.

Svojim vršnjacima kada je u pitanju izučavanje prirodnih nauka, savjetuje:

“Prirodne nauke nijesu samo brojke, teoreme i formule. One su savršen logički sistem koji što se više spoznaje, otvara veće mogućnosti. Znači, za dobrog logičara nije teško rješavati zadatake. Treba znati pravila ovih nauka i primijeniti ih. Sve prirodne nauke omogućavaju eksperimentisanje i široko su primjenljive. Zato su inspirativne i ne dozvoljavaju učenje bez razumijevanja”.

Nikola je zadovoljan što je upisao Srednju elektrotehničku školu, a uradio je to zbog toga što kod nas nije bilo prirodno matematičke gimnazije.  

“Zadovoljan sam svojim četvorogodišnjim školovanjem, jer sam upoznao za mene nove naučne discipline koje se temelje na fizici i matematici. Ova škola je pravi izbor za one učenike kojima je najbitniji logički pristup u izučavanju nastavnih predmeta, a rad u savremenim uslovima kakvi postoje samo u ovoj školi je kvalitetniji i efikasniji”, ističe Nikola, dodajući da su mu profesori i direktor Veselin Pićurić pružili punu podršku prilikom pripremanja za takmičenja.

 

SPOJ TALENTA,  PORODIČNE TRADICIJE I VELIKE POSVEĆENOSTI

 

Spoj talenta, porodične tradicije i velike posvećenosti i upornosti najbolja je garancija dobrih rezultata. To je ono što je Marku Joksimoviću trasiralo put ka  uspjesima na takmičenjima iz fizike na kojima je počeo da učestvuje još u osnovnoj školi  i na Državnom takmičenju osvojio drugo mjesto.

“Jos u osmom razredu osnovne škole počeo sam da intenzivnije učim fiziku, i to zahvaljujući  profesoru Radovanu Sredanoviću, koji predaje fiziku u Osnovnoj školi ,,Maksim Gorki”. On mi je predavanjima punim entuzijazma i zanimljivim eksperimentima približio fiziku kao jednu prelijepu i zanimljivu nauku. Uz to, imao sam i odgovarajuće predispozicije za ovaj predmet. I moj otac, profesor na Elektrotehničkom fakultetu u Podgorici, bavi se određenim oblastima koje spadaju u domen fizike. Imao sam, dakle,  sreću da, osim u školi, imam i kući nekoga ko može da mi pomogne oko oblasti koje su mi nejasne ili nove. Tu je i moj stariji brat koji je takođe bio uspješan na takmičenjima iz fizike”, priča Marko i ističe da je veoma je zadovoljan ovogodišnjim drugim mjestom, posebno zbog toga jer je tek učenik drugog razreda, a nadmetanje je na nivou sva četiri razreda.

“Ne bih rekao da je put ka uspjehu bio veoma težak, posebno uz konstantan rad i vježbanje, ali nije bio ni lak”, ističe ovaj talentovani fizičar i ukazuje da je pripreme za nadmetanje počeo dosta rano, kako sam, i sa svojim ocem, tako i sa profesorom Vladom Popovićem, koji predaje fiziku u podgoričkoj gimnaziji. “Smatram da je kod fizike najvažnija karakteristika logičko razmišljanje, kao i to što se većina teorijskih zadataka može predstaviti i u vidu eksperimenta, tj. da su problemi koji se javljaju u teorijskim zadacima uglavnom problemi koji su fizički i javljaju se u svakodnevnom životu. 

Marko je pravi primjer da talentovani đaci treba da vjeruju u sebe, posvete se oblasti za koju imaju predispozicije i nikada ne odustaju. On im kratko poručuje: ,,Samo naprijed”.

M. L − Lj. V.

Back to Top