Prva konferencija o dualnom visokom obrazovanju u Crnoj Gori realizovana je u okviru završne faze projekta „Jačanje kapaciteta za implementaciju dualnog obrazovanja u crnogorskom visokom obrazovanju - DUALMON“. Na konferenciji su predstavljeni najvažniji ishodi Dualmon projekta i izložena iskustva ključnih stejkholdera, postignuti rezultati i planovi za održivost projekta, te date preporuke i smjernice za dalju implementaciju ovog vida obrazovanja u Crnoj Gori.
Organizacija ove konferencije predstavlja izuzetno važan korak ka jačanju saradnje između akademske zajednice i privrede, čime se osigurava unapređivanje kvaliteta visokog obrazovanja i veća zapošljivost mladih. Takođe, konferencija je pružila jedinstvenu priliku za umrežavanje i razmjenu iskustava između fakulteta, poslovnih partnera i relevantnih institucija, čime se dodatno osnažuje zajednička vizija za razvoj visokog dualnog obrazovanja u Crnoj Gori. Kroz diskusiju i razmjenu ideja, učesnici su imali priliku da sagledaju mogućnosti koje ovaj model pruža, uključujući promjene u zakonodavstvu i održivost projekta.
Pozdravljajući prisutne, dekan Ekonomskog fakulteta prof. dr Mijat Jocović je istakao značaj DUALMON projekta u usklađivanju visokog obrazovanja sa potrebama tržišta rada, kao i značaj jačanja infrastrukturnih kapaciteta Univerziteta Crne Gore (UCG) kroz vrijednu opremu koja je dobijena.
Koordinator projekta, prof. dr Mirko Savić je istakao da je projekat dualnog visokog obrazovanja uspješno realizovan u više zemalja, da ima priliku da učestvuje u većem broju projekata, ali da je DUALMON jedan od najuspješnijih u kojima je do sada učestvovao, zbog čega je posebnu zahvalnost uputio kolegama iz Crne Gore i svim partnerima. Crna Gora je, pored Srbije i Bosne i Hercegovine, treća zemlja u regionu koja je dobila ovaj Erasmus+ projekat i kojoj je iskustvo susjednih država i pomoć partnera iz Slovenije i Austrije bila od neprocjenjive koristi.
Rukovodilac projekta na UCG prof. dr Boban Melović je predstavio ključne rezultate projekta, prikazujući generički DUALMON model, kao i izazove za dalji razvoj dualnog visokog obrazovanja u Crnoj Gori.
On je istakao da dualno obrazovanje nije samo sredstvo za sticanje znanja i vještina. „Ono je investicija u budućnost obrazovnog sistema Crne Gore, u sposobnost da se prilagodi savremenim trendovima, da stvara novu vrijednost i da gradi održiv i konkurentan ekonomski sistem. Zajedničkim snagama, uz podršku svih relevantnih aktera, možemo izgraditi sistem obrazovanja koji će generacijama mladih pružiti praktična znanja i vještine, a Crnoj Gori omogućiti razvoj konkurentne, dinamične ekonomije“, zaključio je profesor Melović.
Mr Dragana Ćetković, vršilac dužnosti generalne direktorice Direktorata za visoko obrazovanje i studentski standard u Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija je govorila o implementaciji dualnog obrazovanja u Crnoj Gori kroz prizmu predloga izmjena i dopuna Zakona o visokom obrazovanju.
„Ministarstvo je pokazalo svoju spremnost da stvori institucionalni okvir koji će omogućiti dalji razvoj i uspješnu implementaciju dualnog obrazovanja. Kroz razvoj generičkog modela dualnog obrazovanja i stvaranje adekvatnog pravnog okvira, kreiramo temelje za uspješnu implementaciju ovog inovativnog pristupa u visokom obrazovanju“, istakla je Ćetković.
Na konferenciji je bilo riječi o izazovma implementacije dualnog visokog obrazovanja u različitim oblastima, pa su tako svoja iskustva o specifičnostima primjene na pojedinačnim fakultetima predstavili prof. dr Zdenka Dragašević (Ekonomski fakultet), prof. dr Vesna Popović-Bugarin, (Elektrotehnički fakultet), prof. dr Špiro Ivošević (Pomorski fakultet) i dr Jovana Janinović (Fakultet za turizam i hotelijerstvo).
Projekat DUALMON je, pored Crne Gore, uključio tri partnerske zemlje (Austrija, Slovenija i Srbija), četiri fakulteta UCG, više od 15 kompanija i više od 40 studenata koji su učestvovali u pilotiranju, kao i institucije poput Agencije za kontrolu i obezbjeđenje kvaliteta visokog obrazovanja, Privrednu komoru Crne Gore i druge. Učesnici konferencije su čuli vrijedna iskustva kompanija, profesora i studenata uključenih u dualne obrazovne programe, naglašavajući pozitivan uticaj na razvoj vještina i zapošljivost.
Konferencija je završena otvorenim dijalogom, koji je omogućio učesnicima da razmijene mišljenja i razgovaraju o budućnosti dualnog obrazovanja u Crnoj Gori.
O. Đ.
Foto: UCG