Zavod za školstvo je prosle sedmice u Podgorici priredio dvodnevnu radionicu „Podrška višejezičnim učionicama“ u cilju poboljšanja nastave jezika i razvoja višejezičnih kompetencija za sve učenike.
Ta radionica je dio sporazuma o saradnji između Evropskog centra za moderne jezike Savjeta Evrope i Evropske komisije i ima cilj da državama članicama pomogne da učenicima migrantima obezbijede pristup kvalitetnom obrazovanju i premoste jaz u postignućima između njih i učenika nemigranata.
Učesnicima radionice su se obratili: Goran Drobnjak, generalni direktor Direktorata za međunarodnu saradnju, evropske integracije i EU fondove Ministarstva prosvjete, Irena Pavlović, v.d. direktorice Zavoda za školstvo i Nataša Perić, savjetnica za međunarodnu saradnju u Zavodu za školstvo i nacionalna koordinatorka za saradnju sa Centrom za moderne jezike. Oni su naglasili važnost razvijanja jezičke kompetencije, kao ključne transverzalne kompetencije za podršku učenju, zapošljivosti i socijalnoj koheziji i da je ova radionica Centra za moderne jezike, fokusirana na inkluzivne, višejezične i interkulturalne pristupe, modul koji smo izabrali da realizujemo, zaista dragocjena pomoć u unapređivanju kvaliteta nastave, stvaranju preduslova za razvoj višejezičnih kompetencija svih učenika u Crnoj Gori.
Nataša Perić je predstavila rad Evropskog centra za moderne jezike, institucije Savjeta Evrope koja ima konkretne rezultate koji su od praktične koristi nastavnicima jezika, autorima predmetnih programa, kreatorima jezičke politike. Ona se osvrnula na saradnju koju sa Centrom Crna Gora ima od 2008. godine i predstavila aktuelne inicijative i programe ove institucije.
Predavači na radionici su bili Teri Lemb sa Univerziteta Vestminster u Londonu i i Šantal Miler iz HENALLUKS-a, Luksemburg.
Radionici su prisustvovali predstavnici uprava i nastavnici iz osam osnovnih škola i dvije srednje mješovite škole) iz pet opština. To su: Ulcinj, Osnovna škola „Boško Strugar“, Bar: osnovne škole „Anto Đedović“, „Meksiko“ i „Jugoslavija“, Budva: OŠ „Druga osnovna škola“ i SMŠ „Danilo Kiš“, Tivat: OŠ „Drago Milović“ i SMŠ „Mladost“ i Podgorica: devetoljetke „Novka Ubović“ i „Štampar Makarije“, predstavnici strukovnih udruženja nastavnika jezika (ELTAM, BIBLIOS), te savjetnice iz Zavoda za školstvo.
Cilj ovog modula je bio da pomogne nastavnicima jezika da poboljšaju kvalitet nastave jezika i podrže razvoj višejezičnih kompetencija za sve učenike u višejezičnim odeljenjima, oslanjajući se na jezičku i kulturnu raznolikost svojih učenika i podstičući ih da koriste svoje iskustvo i vještine. Zatim da premoste jaz u postignućima između učenika migranata i nemigranata razvijanjem boljeg razumijevanja specifičnih potreba i vještina đaka, sticanjem znanja i vještina u nastavi drugog jezika (za nastavnike jezika obrazovanja) i razvijanjem saradnje između nastavnika stranih jezika i nastavnika jezika obrazovanja, promovišu pozitivan stav prema jezičkoj i kulturnoj raznolikosti razvijanjem razumijevanja principa i vrijednosti na kojima se zasnivaju pluralistički i interkulturalni pristupi, kao i razvijanjem sopstvene sposobnosti da koriste takve pristupe u svojim učionicama, vrednuju formalno, neformalno i informalno učenje, uključujući učenje putem digitalnih i onlajn alata/resursa, kao i virtuelnu saradnju, naprave bolje veze između stvarnog životnog iskustva i akademskog učenja vrednovanjem učenja zasnovanog na projektu i scenarijima iz stvarnog života.
Radionica je bila prilika za naše nastavnike da razmijene stečena iskustava u radu sa učenicima koji dolaze iz drugih govornih područja. Rad u grupama je doprinio umrežavanju i radu na zajedničkim projektima, kojima će učesnici naučeno podijeliti i sa kolegama u ustanovama u kojima rade, ali i sa nastavnicima iz drugih škola u opštini i šire.
Nacionalni koordinator i organizator radionice je bila Danijela Đilas, savjetnica u Službi za opšte poslove Zavoda za školstvo.
O. Đ.