Zavod za udžbenike i nastavna sredstva predstavio je na XIV međunarodnom sajmu knjiga u Podogorici dvije edukativne aplikacije za niže razrede osnovne škole − „Drveće oko nas“ i „Matematika kroz igru“.
Snežana Martinović, urednik koordinator u izradi i kontroli kvaliteta, kazala je da je ZUNS pokrenuo izradu elektronskih edukativnih materijala, s ciljem da doprinese povećanju STEAM kompetencija učenika. Takođe, objasnila je da STEAM obuhvata znanja i vještine iz prirodnih nauka, tehnologije, inžinjerstva, matematike i umjetnosti, kao i da učenje iz iskustva i edukativne aplikacije omogućavaju efikasnije učenje, osavremenjuju nastavu, podstiču zainteresovanost i motivaciju učenika, kao i samostalno istraživanje, a postoji i poseban aspekt ovakvog učenja – radost otkrivanja. Edukativne aplikacije doprinose i usavršavanju nastavnika, u informaciono-komunikacijskom, pedagoškom i stručnom smislu.
Prva ZUNS aplikacija „Drveće oko nas” namijenjena je učenicima IV razreda osnovne škole. Identifikacija biljaka u okruženju zadata je ishodima učenja u nastavnom programu Priroda za IV razred osnovne škole gdje ishod glasi: „Učenici razlikuju karakteristične biljne vrste u svom okruženju”. Autori ove aplikacije su: mr Branko Anđić, mr Aleksandar Dlabač, Snežana Martinović i prof. dr Danijela Stešević. Aplikacija radi na P.A.G.E. platformi za razvoj igara, a napravio ju je Aleksandar Dlabač.
„Riječ je o jednostavnom, slikovnom biološkom ključu za identifikaciju biljaka, pomoću kojeg se može identifikovati 25 vrsta drveća, najčešćih u Crnoj Gori”, istakla je Martinovićka. Pošto korišćenje ključa podrazumijeva vođenu determinaciju, veoma je važno da nastavnici budu obučeni. Ona je rekla da ZUNS sada privodi kraju izradu druge edukativne aplikacije − „Matemataka kroz igru“ namijenjenoj učenicima III razreda osnovne škole, čiji je autor mr Aleksandar Dlabač.
Martinovićka je takođe kazala da su aplikacije testirane u osnovnim školama „Radojica Perović“ i „Vlado Milić“, te da je u tome učestvovalo više od 300 učenika i zahvalila se školama na velikoj podršci i saradnji.
„Naša namjera bila da im omogućimo da na ovaj način lakše steknu znanja iz ovog predmeta. Zadaci su lijepo osmišljeni, praćeni su izuzetno interesantnim ilustracijama i u skladu su sa nastavnim programom iz matematike za III razred. Svaka lekcija sadrži po sedam zadataka i oni su poređani po težini. Učenik je u mogućnosti da u toku rada sam provjeri tačnost zadatka klikom na određenu ikonicu. To je veoma važno, jer razvija samostalnost u učenju“, kazala je Ivana Popović, urednica u Zavodu, i dodala da je u svakoj lekciji sedmi zadatak obilježen zvjezdicom. To znači da se radi o malo zahtjevnijem zadatku i đaci moraju uložiti više truda da bi ga riješili. Učenik može potražiti pomoć klikom na odgovarajuću ikonicu gdje od autora dobija nekoliko savjeta o tome kako da dođe do rješenja.
„Cilj nam je bio da kroz ovaj interaktivni materijal učenici dožive matematiku kao veoma zanimljivu nauku i zavole je“, naglasila je Ivana Popović.
Ona je istakla da će se ova aplikacija uskoro naći na sajtu Zavoda za udžbenike i u narednom periodu biće dopunjena još nekim oblastima koji će odgovarati nastavnom programu za III razred osnovne škole. „Učenici će dakle moći da ga koriste kako bi uvježbali gradivo. Može biti od velike pomoći i nastavnicima“, zaključila je ona.
Mr Aleksandar Dlabač, autor aplikacija, rekao je da su djeca navikla na interaktivne tehnologije i da se sve teže uklapaju u tradicionalne učionice u kojima najviše vremena provode sjedeći i slušajući.
„Pokazalo se da je izlaz uvođenje tzv. edukativnih igara, koje omogućavaju, ne samo da se problem riješi, već da se ode korak naprijed. Zbog toga smo i odlučili da napravimo edukativne igre kako bi đacima pomogli, ne samo da savladaju gradivo nego i da što više zavole učenje“, rekao je on.
Snežana Martinović istakla je i to da je na aplikacijama radilo dosta saradnika, a potom se zahvalila kolegama u Zavodu i spoljnim saradnicima na dobroj energiji i entuzijazmu koji su uložili u stvaranje ovih novih Zavodovih proizvoda. Na kraju, predstavila je male edukatore – petnaestak učenika III i IV razreda, koji su se kroz niz selekcija i takmičenja izborili za mjesto edukatora. Mali edukatori predstavili su prisutnima način korišćenja edukativnih aplikacija.
Lj. V.
Fotografije: sajamknjigapg.com